Man Overboord – Risico’s in de binnenvaart

 

 

 

Wees extra alert bij het overstappen naar de kade, steiger of een ander schip, let ook op orde en netheid op uw schip! Het lijken van die inkoppers, maar het is niet zo van zelfsprekend als het lijkt. Want in Europa vinden er jaarlijks 10 tot 20 verdrinkingen plaats in de binnenvaart. Ondanks het feit dat duidelijk te zien is dat het dragen van het reddingsvest op veel schepen de laatste jaren enorm is toegenomen, vallen er jaarlijks enkele tientallen bemanningsleden overboord. Dit wordt vaak niet gemeld, omdat het ‘goed’ afloopt en dit ‘erbij hoort’. Maar we willen deze werknemers toch helemaal niet overboord hebben? Het kan ook heel slecht aflopen! Elke verdrinking is er één te veel!

Overboord vallen komt regelmatig voor in de binnenvaart en dit kan leiden tot verdrinking. Om dit te voorkomen, is het nemen van maatregelen en bewustzijn van de risico’s erg belangrijk. Daarom slaan het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB), Koninklijke BLN-Schuttevaer (BLN) en Platform Zero Incidents (PZI) de handen in één om extra aandacht te vragen bij werkgevers, maar ook bij werknemers, voor de risico’s in de binnenvaart en het voorkomen van deze risico’s. Ook worden er handreikingen geboden aan werkgevers en werknemers om veiligheidskwesties met risico’s te voorkomen.

Uitglijden, struikelen en vallen

In de herfst- en winterperiode zijn de weeromstandigheden van grote invloed op de veiligheid aan boord van een schip. Regen, ijzel, sneeuw zorgen voor gladheid, mist zorgt voor slecht zicht waardoor kans op uitglijden, struikelen en vallen aanzienlijk toeneemt. Het is belangrijk om in deze periode extra alert te zijn bij de uitvoering van de werkzaamheden op het schip.

  • Zorg dat de looppaden en materialen vrij zijn van sneeuw en ijs;
  • Breng antislip aan op de looppaden;
  • Zorg voor goede verlichting;
  • Draag geschikte persoonlijke beschermingsmiddelen en gebruik ze op de juiste manier, zoals geschikte schoenen tegen uitglijden;
  • Loop te allen tijde rustig en houdt de reling vast;
  • Overweeg wanneer welke activiteiten uitgevoerd worden, pas dit aan op de heersende omstandigheden;
  • Wees voorbereid en blijf communiceren met elkaar.


Reddingsvesten

Het voorkomen van een man of vrouw die overboord valt is de belangrijkste eerste stap. Maar mocht het toch gebeuren na alle genomen voorzorgsmaatregelen, dan moet de schade beperkt blijven. Een reddingsvest is er om de gevolgen te beperken.
Een reddingsvest voorkomt het vallen niet, maar vergroot de overlevingskrans bij het overboord vallen. Het dragen van een reddingsvest is van levensbelang. Een goed werkend en gedragen reddingsvest draait degene die overboord is gevallen, zodra deze in het water komt op de rug. Daardoor blijft het ademhalen mogelijk, ook bij bewusteloosheid.
Te allen tijde moet iedereen aan boord op een goed en betrouwbaar reddingsvest kunnen vertrouwen. Daarbij is onderhoud van de reddingsvesten, maar ook het juist gebruiken van een reddingsvest van belang.

 Praktische handreikingen

Eén van de belangrijke speerpunten in het beleid van de Europese binnenvaartorganisaties EBU en ESO is veiligheid. In het kader van ‘man overboord’, promoten en stimuleren de binnenvaartbrancheorganisaties het dragen van een reddingsvest. Deze Europese binnenvaartorganisaties hebben een uitgebreid document opgesteld over de goede werking van een reddingsvest. Klik hier voor dit document.

Naar aanleiding van dit document heeft IVR in samenwerking met het CBRB, BLN en PZI een technisch bulletin gemaakt over gebruiken en onderhouden van een reddingsvest.
Klik hier voor deze duidelijke en overzichtelijke bulletin.

Voor meer en andere praktische handreikingen om veiligheidsrisico’s te voorkomen, kunt u kijken op de website van PZI.